Van zwemmen in de zee tot twee meter sneeuw - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu Van zwemmen in de zee tot twee meter sneeuw - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu

Van zwemmen in de zee tot twee meter sneeuw

Blijf op de hoogte en volg Joosje

10 Februari 2018 | Japan, Kanazawa

Mijn vorige update was vanuit Kyoto. Hier heb ik een paar heerlijke dagen gehad! Een super leuke stad waar je eindeloos kunt ronddwalen, er is namelijk zoveel te zien. Dat is één van de redenen dat ik er een extra nachtje ben gebleven. Ik heb o.a. het Gouden Paviljoen bezocht. Iedereen raadde me aan deze te bekijken als er sneeuw lag. De kans hierop was aanwezig. Dus toen ik op een ochtend wakker werd en zag dat er wat sneeuw op de daken lag, ben ik meteen die kant op gereisd. Aan de zonkant was het er helaas al afgesmolten, maar aan de andere kant was het effect duidelijk zichtbaar ... prachtig! Verder ben ik naar de Bamboo Groove geweest, een pad tussen allemaal bamboebomen. De harde wind liet ze flink heen en weer waaien. Wat een veerkracht hebben deze bomen! Op het dichtsbijzijnde station hier kon je genieten van een footonsen, een natuurlijk warmbad, voor je voeten. Erg lekker na een hele dag wandelen! Ik heb ook de Fushimi-Inari-Taisha Shrine bezocht, van het bekende plaatje van de vele oranje shrines achter elkaar. Verder nog het Nijo Castle bezocht en een cultuur- en dansvoorstelling. Hier werden kort allerlei typisch Japanse dingen geshowd, van een theeceremonie tot Japanse dans en cabaret. Verder natuurlijk veel rondgelopen en geprobeerd echte geishas te spotten.

Na een paar geweldige dagen in Kyoto vertrok ik met Baudewijn en Nozomi naar Ishigaki. Een eiland behorend tot de Okinawa Archipel. Hoewel het meestal droog is in januari, hadden we pech en regende het veel. Gelukkig hadden we bij aankomst een auto geregeld en zijn we snel naar het beste snorkelplekje gereden. Hier konden we nog net voor de regen losbarstte even genieten van het prachtige onderwaterleven. Verder hebben we wat rondgetourd om wat van de rest van het eiland te kunnen zien. Op een boot met glazen bodem hebben we ook nog wat meer kunnen zien. We zijn een dagje naar een grot met kleine dierentuin gelopen en een dagje naar Taketami (een ander eilandje in de buurt) geweest. Verder hebben we lekker uitgerust en veel lokale specialiteiten geproefd. Na terugkomst in Osaka ben ik een dagje naar het aquarium geweest, een erg mooi aquarium met ook veel andere dieren. Daarna ben ik naar Spa World, een onsen in Osaka geweest. Een erg mooie grote onsen met baden in verschillende stijlen. De vrouwen mochten op dit moment in het Aziatische gedeelte, zo was er o.a. een Japans bad maar ook een Thais en Indonesisch. 's Avonds heb ik de nachtbus naar Tokyo gepakt waar ik 's ochtend vroeg aankwam. Na mijn spullen in het hostel te hebben gedropt, ben ik langs het toeristenbureau in Asakusa gelopen van waaruit ze die middag een gratis tour door Ueno Park regelden. Die tour heb ik gevolgd, erg interessant, en daarna ben ik naar de bekende Shibuya Crossing gegaan. Ik had een mooi plekje veroverd in de Starbucks van waaruit ik de vrijdagmiddagspits kon zien. Die avond heb ik dipping noedels gegeten. Dit is een koude manier van noedels eten waarbij je de noedels in de saus doopt en ze dan opslurpt. Wel slurpen, hè, anders doe je het niet goed! In Tokyo heb ik het Setsubu Festival gevierd. Dit is een festival waarbij er allemaal bonen worden gegooid om de duivel uit het huis te krijgen. Daarna eet je zoveel bonen als dat je oud bent en eet je een ehomaki sushirol op in een bepaalde richting (die verschilt per jaar). Ik heb het bonen gooien gezien in de Sensoji Temple (weer met een gratis tour, wat een geluk!). Daarnaast heb ik het zelf ervaren in een toneeluitleg over het festival en in het hostel. Vanuit het toeristenbureau werd ook een gratis dansworkshop aangeboden waarbij je een yukata aankreeg. Natuurlijk helemaal leuk eens Japanse kleding te dragen en dan ook nog even een beetje te kunnen dansen :). Verder heb ik een antiek/vlooienmarkt bezocht en ben ik meerdere keren in Akihabara geweest in de hoop verklede mensen te zien. Helaas had ik niet zoveel succes. Ik denk dat het te koud is. Verder heb ik in Tokyo een uilencafe bezocht, waar je naast uilen ook sugar gliders, een egel en salamanders vast kon houden. Toch iets om een keer gedaan te hebben, aangezien ze hier op elke hoek van de straat zitten. Maar ik weet niet of het echt mijn ding is. Over dieren gesproken … ik heb de bekende panda's bezocht in de Ueno Zoo. Ik had geluk want een babypanda kon je pas sinds enkele dagen in reallife bewonderen. Erg leuk, maar wel ontzettend druk. Ik heb ook nog een vuurritueel, genaamd Goma, gezien in een tempel. Ik vond niet zozeer het vuur maar eerder het gebed en het getrommel indrukwekkend om te zien. Verder nog een middagje gewinkeld in Harajuku. Vanuit Tokyo ben ik een dagje naar Nikko geweest. Er is hier een prachtige waterval, Kegon Falls. Deze waterval is half bevroren nu in de winter. Er is dus een combinatie te zien van sneeuw, ijs en stromend water, werkelijk prachtig! Verder de World Heritage Site in Nikko zelf bekeken met de bekende Shinkyo Bridge en de prachtige Toshogu Shrine.

Daarna heb ik de grote stad achter me gelaten en ben ik meer richting bergen gegaan. Mijn eerste stop was Nagano om de sneeuwapen te zien. Ik vond het best koud, maar kennelijk hadden de apen het niet zo koud, want we hebben er maar eentje zien badderen in het warme onsen water. Super veel apen waren wel aan het drinken van het water, lekker aan het spelen met elkaar of in de sneeuw. Dat leverde ook een prachtig beeld op. Ik heb zelf ook nog even in de sneeuw gespeeld in een adventure park met als hoogtepunt de baan waar ik op een band vanaf ging. Tijdens de treinreis terug naar Nagano had ik geluk, want ik had een plekje helemaal voorin de trein weten te bemachtigen met panoramic view :). 's Avonds de Zenko-Ji Temple bezocht die werd verlicht vanwege het Toumyou Festival.

De volgende dag ben ik doorgereisd naar Takayama van waaruit ik 's middags Sgirakawago heb bezocht. Een klein dorpje met allemaal oude huisjes met hele puntige daken zodat er niet te veel sneeuw op blijft liggen. Dat is ook wel nodig met de twee meter sneeuw die er op dit moment lag!!! Wat een winterwonderland! 's Avonds het verlichte Hida Folk Village bezocht. Toch wel handig al die verlichte plekken, waardoor ze langer open zijn. Het geeft mij de mogelijkheid meer te kunnen bezoeken. Gisterochtend door Takayams rondgelopen en o.a. een sakebrouwerij bezocht. Sake wordt alleen in de wintermaanden geproduceerd, omdat de kou goed is voor het productieproces. Daarom kon ik nu ook een rondleiding krijgen door de brouwerij. Na een lunch met echte handgemaakte sobanoedels, naar Gero Onsen Village gegaan. Hier heb ik eerst van een voetonsen genoten en daarna van een normale onsen. Vandaag ben ik naar een sneeuwfestival in Iiyama geweest. Verschillende ijssculpturen gezien en een fles sake gekregen! Al lopende naar het hoofdterrein liep ik langs de winnende snowsculpture. Ik was op zoek naar iemand die een foto van mij kon nemen en spontaan boot mister K. (zijn hele naam was te moeilijk) mij aan dat te doen. Hij was sake (lokale drank) aan het uitdelen maar zijn dienblad was leeg. Hij vroeg of ik ook wilde (en of ik nog moest autorijden vandaag, haha) dan moest ik maar even meelopen. Als ik koos voor de sake met alcohol zou iedereen helemaal blij worden. Dus daar ging ik maar voor en ik voegde me bij de grote groep mannen die er zat. Wat bleek ... dit was de groep die de winnende snowsculpture had gemaakt. Ik kreeg sake met en sake zonder alcohol. Ik moest het natuurlijk allemaal proeven en kreeg daarbij heerlijke chocolaatjes met amandelen erin. Toen ik er eentje pakte, kreeg ik gelijk een hele hand vol, haha, eentje was niet genoeg. Toen ik wilde opstappen (na natuurlijk een groepsfoto te hebben gemaakt), moest ik nog even wachten want een man was een cadeautje voor me aan het pakken: een fles sake en wel een hele exclusieve. Er staat op 'Action of (dancing) Dragon', de naam van de winnende snowsculpture. Dit is namelijk speciaal gemaakt nadat de winnende sculptuur bekend was gemaakt. De flessen zijn nergens te koop, alleen de mensen die deze sculptuur hebben gemaakt, krijgen het. Hoe speciaal, dat ik er nu ook één heb! Gelijk de keuze gemaakt of ik het aan durf de fles mee te nemen in mijn backpack. Ik moet wel! Aan het einde van de middag naar Kanazawa vertrokken. Hier heb ik 's avonds in de regen (helaas) het verlichte kasteel en de Gyokusen Inmaru Garden bezocht, samen met een Japanse jongen die nauwelijks Engels sprak, dus dat was wel heel komisch. Nu ga ik lekker slapen, nog maar een weekje en dan zit ik alweer in het vliegtuig richting NL. Wat gaat de tijd toch snel!

  • 11 Februari 2018 - 13:06

    Marike De Bakker:

    Wat een ervaringen weer! Ik ben toe aan weer een ervaring in Nederland. Kan niet wachten tot je terug bent! Geniet van je laatste dagen! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joosje

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 14332

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 20 Februari 2018

Azië 2017

02 Juli 2015 - 30 Augustus 2015

Malawi 2015

Landen bezocht: