Nieuw land, kerst en een nieuw jaar! - Reisverslag uit Nanu Oya, Sri Lanka van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu Nieuw land, kerst en een nieuw jaar! - Reisverslag uit Nanu Oya, Sri Lanka van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu

Nieuw land, kerst en een nieuw jaar!

Blijf op de hoogte en volg Joosje

07 Januari 2018 | Sri Lanka, Nanu Oya

Daar ben ik dan in het superwarme Sri Lanka. Dat was wel even wennen toen ik het vliegveld afliep, wat een hitte! Ik heb na aankomst een trein gepakt naar Weligama. Lekker proppen, maar na een tijdje kon ik gelukkig zitten. Weligama is een leuk klein plaatsje, ideaal om te leren surfen. Precies wat ik heb gedaan! De volgende ochtend had ik om 7 uur mijn eerste surfles! Het ging verrassend goed! Het lukte me telkens om op te staan in de white wash. Na een heerlijk ontbijtje bij een lokaal tentje met vers fruitsap, ben ik met twee anderen naar Jungle Beach vertrokken. Je zou hier kunnen snorkelen en schildpadden kunnen zien. Helaas stond de wind ongunstig en was het water niet zo helder. We waren echter wel bijna alleen op het strand en het water was heerlijk! 's Avonds lekker gegeten bij mijn guesthouse. De volgende dag ging ik voor het eerst van mijn leven in open water duiken. We zijn tot een diepte van ruim 14 meter gedoken. We zagen veel vissen en wat koraal, maar helaas was het zicht niet super goed. Het was wel een hele toffe ervaring!! En waar ik het ondiepe water nog wel spannend vond, voelde het diepe water veel gemakkelijker ... 's Avonds had ik mijn tweede surfles. Het voelde iets minder soepel dan mijn eerste, maar het lukte me meestal wel om langere stukken te blijven staan. Het was inmiddels Kerstavond en ik ben een hapje gaan eten met wat mensen. Daarna vroeg gaan slapen want ik was niet lekker en heel erg moe. De volgende ochtend mijn derde surfles. Eindelijk echte green waves gepakt en ik hoorde van andere mensen dat het er soepel uitzag:). Daarna naar Midigama gegaan om lekker uit te rusten op het strand. Ik was nog steeds niet lekker en bleek bij terugkomst in het guesthouse hoge koorts te hebben. Toch 's avonds een semi-kerstdiner gehouden op het strand, met verse tonijn en garnalen! De volgende dag ben ik met de bus naar Tissa gereisd. Hier heb ik maar rustig aan gedaan in de middag. Alleen een kleine wandeling gemaakt langs het meer, waar ik op uit kijk vanuit de tuin van de accommodatie. Pelikanen, een krokodil en nog wat vogels gespot. Toch best leuk! Vanuit hier heb ik de volgende dag een safari gemaakt in Yala National Park. De safari was prima, maar ik had gehoopt luipaarden te zien. Jammer dat dat niet lukte. In de middag al fietsend een rondje door het stadje gemaakt langs wat tempels.
Daarna ben ik naar Hikkaduwa gereisd (voor de Sri Lanka-kenners onder ons, een nogal onlogische route maar dat had een reden). Hier verbleef ik maar één nachtje. Helaas waren er te veel golven om de zeeschildpadden te kunnen zien. Mijn koorts zakte gelukkig wat, dus dat was prettig. De volgende dag landde Emily vroeg in de morgen in Sri Lanka en ik ontmoette haar in de trein naar Galle. Super fijn om weer een bekend gezicht te zien! Ik kon niet wachten haar dit mooie land te laten zien! Vanuit Galle zijn we een middagje naar Unawatuna gegaan. We verwachtten een mooi niet te druk strand, maar helaas alleen maar strandtenten. We installeerden ons in een ligstoel om lekker bij te kletsen! De volgende dag naar het Galle Fort gegaan, waar we iets meer van hadden verwacht. Maar het was leuk om te bezoeken. Daarna zijn we doorgereisd naar Mirissa. Hier heb ik op Oudjaarsdag een boottocht gemaakt, op zoek naar walvissen. We hebben er zo'n zes gespot, waarvan één dichtbij de boot. Je ziet helaas niet veel meer dan een waterspuit, rug en vin. Desondanks was het een leuke ervaring! 's Middags naar het strand van Mirissa gegaan om een beetje te zwemmen. 's Avonds wilden we Oud & Nieuw gaan vieren op het strand. Maar het was zo toeristisch druk, dat we dat plan hebben omgegooid. We zijn lekker ergens gaan eten en waren om 12 uur op het strand. Daarna zijn we teruggelopen en lekker gaan slapen. De volgende dag heerlijk uitgeslapen en daarna naar Polhena Beach vertrokken voor een dagje aan het strand. Dit moet normaal een rustig strand zijn met voornamelijk lokale mensen. Dat laatste klopte wel, maar volgens mij hadden zij ook een vrije dag, want het water was vol. Gelukkig vonden we toch een mooi plekje onder een grote boom. Er waren heel wat palen van paalvissers, maar bij gebrek aan paalvissers zijn we er zelf maar opgeklommen voor een fotoshoot. Ook erg leuk! De volgende dag naar Tangalle. Een lekker rustig strand! Je kunt hier makkelijk een plekje vinden zonder iemand in de nabije omgeving. We zijn over het strand naar het stadje gelopen, wat neerkwam op een bezoek aan de supermarkt en geldpinnen, want verder was er niet veel. 's Avonds zijn we opzoek gegaan naar schildpadden bij een turtle view point. We hadden geluk! Na wat uitleg over verschillende soorten zeeschildpadden bleek er al snel een schildpad te zijn gespot op het strand. We werden er naartoe gebracht en mochten steeds dichterbij komen. Helaas begon het te regenen, maar daardoor haakten ook veel mensen af. Door ons geduld hebben we de schildpad een gat zien graven en daarna ook eieren zien leggen. Daarna zijn we, helemaal doorweekt, snel teruggegaan naar het guesthouse. De volgende ochtend scheen gelukkig de zon weer en hebben we nog even van het strand genoten alvorens naar Udawalawe te reizen. Hier zijn we naar een olifantenopvang geweest om te zien hoe ze allemaal worden gevoerd. Daarna hebben we genoten van een heerlijke uitgebreide curry in het hotel. De volgende morgen stond een safari op het programma. Hoogtepunt van deze safari voor mij was toch wel een jonge olifant drinkend bij zijn moeder en een hele grote eekhoorn (grizzled giant squirrel). De olifanten leken je niet weg te willen jagen zoals ik in Afrika gewend was, maar kwamen gewoon super dichtbij de jeep. Verder zagen we (water)buffalos, pauwen, enkele krokodillen en veel vogels.
Volgende bestemming op de planning was Ella, waar we een nachtje in een semi-treehouse verbleven. Het was niet een echt treehouse, maar het gevoel werd gecreëerd. We hebben een tempel en cave (verder niet noemenswaardig) bezocht en een reserved seat naar Nuwariya Eliya op de trein weten te bemachtigen. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de zonsopkomst vanaf Little Adam's Peak te bekijken. Een prachtige zonsopkomst! Daarna zijn we langs de Uva Halpewaththa teafactory gegaan. Waar we een informatieve tour kregen. Helaas werd er op dat moment niets geproduceerd, maar enkele machines werden wel tijdelijk aangezet om het proces te verduidelijken. Daarna zijn we op aanraden van de hoteleigenaar naar een waterval gelopen (eigenlijk meer geklommen). Gelukkig wees iemand ons de heenweg. We moesten op stenen klimmen, van de ene op de andere springen, door water. Het was iets avontuurlijker dan we hadden verwacht, maar we kwamen aan bij een prachtige waterval en er was niemand anders te bekennen. Het water was alleen heel koud, dus bleef het bij een snelle duik. Aan het einde van de dag zijn we naar de Nine Arch Bridge gelopen op het juiste moment, wanneer een trein zou passeren. Bizar dat je hier overal gewoon zo over het spoor kan lopen en iedereen dit ook gewoon doet voor de beste foto's. Vanochtend hebben we de trein vanuit Ella naar Nanu Oya gepakt (vlakbij Nuwariya Eliya). Een prachtige treinreis en we hadden geluk: twee plekken bij het raam waren vrij! Nu zit ik op een balkon bij de accommodatie, met uitzicht over theeplantages in het zonnetje (al is het verder best fris). Best een goede plek al zeg ik het zelf. Ik wens iedereen die dit leest in ieder geval een mooi en gezond 2018 toe! Ik ga nog even genieten hier in Azië, al verlang ik stiekem af en toe ook wel een beetje naar Nederland. Het gemak, niet zo veel onzekerheden en drinken uit de kraan, haha. Fijne zondag nog!

  • 07 Januari 2018 - 19:19

    Marike De Bakker:

    Klinkt allemaal weer geweldig ... niet te veel naar Nederland verlangen, hoor! Het is hier regenachtig en koud en kil ... ik zou nog maar lekker even genieten daar ... dan is het hier straks ook weer veel leuker ... maar stiekem verlang ik er ook wel weer naar dat je hier weer bent! xxx mama

  • 13 Januari 2018 - 22:07

    Hans (Kerklingh):

    Hoi Joosje, kom er eindelijk toe je verslag eens te lezen. Wat een mooie reis die je maakt. Ik weet eigenlijk niet veel van Sri Lanka en word er wel nieuwsgierig naar. Jij ook de beste wensen voor 2018 en een hele fijne tijd nog verder.
    Liefs Hans
    ps: Je moeder heeft gelijk: grijs en grauw hier in Nederland

  • 14 Januari 2018 - 04:09

    Joosje De Bakker:

    Hoi Hans, wat leuk dat je de tijd hebt genomen om mijn blog te lezen! Sri Lanka is een prachtig land, maar tot nu toe vind ik Myanmar toch denk ik het mooiste land wat ik heb bezocht. Sri Lanka is toch al erg toeristisch...

  • 16 Januari 2018 - 11:07

    Hans:

    Hoi Joosje. Vond het leuk om je verslag te lezen. Vind ook leuk om bevestigd te zien dat je Myanmar zo mooi vind. Ik hoef niet zo nodig allerlei ver weg landen te zien, maar Nepal en Myanmar ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Misschien dat je me hiermee een zetje in die richting geeft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joosje

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 14322

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 20 Februari 2018

Azië 2017

02 Juli 2015 - 30 Augustus 2015

Malawi 2015

Landen bezocht: