Eerste week in Myanmar - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu Eerste week in Myanmar - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu

Eerste week in Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Joosje

18 September 2017 | Myanmar, Mawlamyine

Lieve allemaal,
Wat leuk dat zoveel mensen meeleven met mijn reis! :) Ondertussen zit ik een week in Myanmar en wordt het wel eens tijd om een update te geven. Ik werd op Schiphol uitgezwaaid door mijn ouders, Jop en Emily. Het avontuur kon beginnen! De vlucht verliep soepel, net als de aankomst in Myanmar. Een taxi stond me al op te wachten en binnen no time was ik bij mijn eerste hostel in Downtown Yangon. Aangezien ik rond het middaguur aankwam, kon ik 's middags mooi een stadswandeling maken door Downtown Yangon. Ik heb de Sule Pagoda bezocht. Daar werd door een gids uitgebreid verteld over het schenken van heilig water over een boeddha. Omdat ik op een maandag geboren ben, is dat in mijn geval een tijger. Daarna moest de bel drie keer geluid worden om het geluk met iedereen te delen. Het feit dat ik op een maandag ben geboren, betekent dat 15 mijn geluksgetal is. Verder nog van alles gehoord over soorten boeddha's en personen. 's Avonds ben ik Indiaas gaan eten. In het restaurant ontmoette ik een oudere Deense man die me wat van de stad heeft laten zien. De volgende dag de Schwedagon Pagode bezocht, het hoogtepunt van Yangon en een van de belangrijkste pagodes in Myanmar. Daarna wat rondgelopen langs een grote liggende boeddha, het meer in de stad en langs een grote overdekte markt geweest. 's Avonds, na het eten, naar de night market gegaan en een drankje gedaan met twee meiden uit het hostel. De volgende dag zou ik de nachtbus pakken naar Hpa-An, dus ik had nog de hele dag in Yangon. Deze heb ik grotendeels besteed in de circle train. Een trein die een rondje rijdt door allerlei buitenwijken. Ik ben uitgestapt bij een grote markt. Terwijl ik in het zonnetje op het spoor zat te wachten op de volgende trein (ja, de markt loopt ook op het spoor door), moest en zou ik onder de parasol komen zitten bij een paar bloemenverkopers, want die zon was veel te warm. Ze spraken helaas geen Engels maar toch was het zeer leuk om te zien hoe goed ze voor me zorgden. Vervolgens bij een ander station een Eftelingachtige pagode bezocht met heel veel beelden, een beetje sprookjesachtig dus. 's Middags de Botataung Pagoda bezocht samen met Nadia, een van oorsprong Myanmarees meisje dat in Thailand woont en in hetzelfde hostel sliep als ik. Deze pagode is de enige in Yangon waar je de stupa in mag om te zien waar de haren van boeddha liggen. Na een hapje eten heb ik de nachtbus naar Hpa-An gepakt. Hier zou ik om vier uur 's ochtends aankomen volgens schema. Ik dacht dat dat wel wat later zou worden. Dat leek me mooi, want dan komt de zon net op. Maar om kwart voor 3 werd het licht al aan gedaan in de bus en werd er gezegd dat ik er al was. Oeps ... gelukkig was er nog een taxi en regelde de chauffeur dat ik naar mijn gereserveerde hotel kon. Ik mocht zelfs mijn kamer al in zodat ik nog even wat kon slapen. Heel fijn! :) De volgende dag een super gave tuktuktour gedaan. De hele dag met vijf anderen achterin een tuktuk, langs allemaal grotten met boeddhabeelden. Ook een tuin vol boeddha's gezien en toen het donker werd langs een grot waar alle vleermuizen naar buiten kwamen vliegen. Wat een grote zwerm! De lunch was in Watervillage waar we na het eten een verfrissende duik konden nemen in een soort zwembad. Helaas was er geen waterval te bekennen. 's Avonds een hapje gegeten met mensen van de tour. De volgende dag samen met Guilliam (van de tour) een motorbike gehuurd en Mount Zwebakin beklommen. Wat een vermoeiende tocht! Gelukkig hadden we bergopwaarts nog wat schaduw omdat we zo vroeg waren vertrokken. Bovenop de berg vooral genoten van het uitzicht, de pagode stelde helaas niet zoveel voor. Daarna weer een duik bij Watervilllage en vervolgens nog een cave bezocht die we de dag ervoor, door tijdgebrek, hadden overgeslagen. Tot slot nog naar een cave die niet in de Lonely Planet staat en die half ondergelopen was. Deze cave staat bekend om het warme water. Een groep monniken was er lekker aan het baden. Heel erg leuk om te zien! Daarna bij de rivier de zon zien ondergaan en de plaatselijke pagode bezocht.
's Avonds voor het eerst curry gegeten hier. Super leuk al die schaaltjes met sausjes op tafel, al was veel te scherp of rook niet zo lekker, haha.
Maar het zag er wel heel erg leuk uit. Toen de stroom uitviel waren we precies klaar met eten. Gelukkig had mijn hotel een generator :). De volgende ochtend nog wat rondgelopen langs de markt etc. en daarna de boot naar Mawlamyine gepakt. In het hotel kwam ik Juan en Anthonio tegen, met wie ik langs ik de bekende pagodes in deze stad ben gaan lopen. Daarna zijn we samen een hapje gaan eten (o.a. prawn tempura, mmm, even wat anders dan fried rice en noodles). De volgende dag hebben we met z'n drieën een dagtour gemaakt hier in de omgeving. Het hoogtepunt was de grootste reclining boeddha van de wereld en een pagode die half in de zee stond. De rest was allemaal niet zo boeiend, net als het weer, want het regende veel! Gelukkig was het met z'n drieën gezellig! De zee hier is bruin en in combinatie met het weer niet echt uitnodigend om in te gaan zwemmen ... helaas. Vanochtend ben ik vroeg op gestaan om de bus en truck naar Golden Rock te nemen. Hier moest een mooi uitzicht zijn, maar er was helaas potdichte mist/wolken! Ach ja, daardoor was het wel lekker rustig! En toen de wolken een halve minuut open waaiden kon ik een beetje zien wat ik er van had kunnen verwachten. De berg ben ik weer afgegaan met de truck (lekker een steile helling met haarspeldbochten) en nu zit ik in de bus richting Bago, mijn volgende bestemming, voordat ik naar het noorden vertrek!
Zo dit was een best wel uitgebreid verhaal, haha. Voor de precieze namen van pagodes en wat foto's moeten jullie maar op Polarsteps kijken waar ik probeer elke dag wat te uploaden als ik eraan denk ;)

  • 19 September 2017 - 10:15

    Marike De Bakker:

    Ha die lieve Joos, wat een verslag ... en dan nog alle verhalen die wij tussendoor via de app of telefonisch gehoord hebben ... wat een ervaringen. Ja, je schrijft wel aan een stuk door!! Maar zo praat je ook, haha. Ik hoor het je allemaal vertellen! Geniet van de mooie momenten! XXX

  • 16 Oktober 2017 - 17:51

    Luc Doesburg:

    Leuk verslag en wat een avontuur!
    Leef en geniet! Groet, Luc en Erna.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joosje

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 14347

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 20 Februari 2018

Azië 2017

02 Juli 2015 - 30 Augustus 2015

Malawi 2015

Landen bezocht: