Samen/alleen reizen & het land van de rijzende zon - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu Samen/alleen reizen & het land van de rijzende zon - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Joosje Bakker - WaarBenJij.nu

Samen/alleen reizen & het land van de rijzende zon

Blijf op de hoogte en volg Joosje

23 Januari 2018 | Japan, Kyoto

Terwijl ik de vorige keer nog tussen de theeplantages zat, voel ik me nu meer op een stedentrip dan backpackend in Azie. Na genoten te hebben van het uitzicht over de theeplantages, hebben we uiteraard ook een kleine wandeling gemaakt erdoorheen. Dit tezamen met het bezoeken van een waterval. De volgende dag zijn we naar World's End gelopen in de vroege morgen, zodat de wolken het uitzicht nog niet zouden bederven. Daarna hebben we onszelf laten verwennen met een massage (helaas niet zo goed als de eerdere massages die ik hier heb gehad). Als afsluiting hebben we, nu we in een Engels aandoend stadje waren, onszelf verwend met een heerlijke high-tea in een veel te luxe hotel. Wat een lekkernijen en natuurlijk met heerlijke thee erbij. Ik voelde me even in de zevende hemel. De volgende dag ging de treinreis naar Kandy. Hier hebben we aan het einde van de middag een Kirshan dansvoorstelling gezien. Vooral de mooie kostuums maakten indruk en de trucs van de dansers. De volgende dag ben ik naar de Temple of the Tooth gegaan op het moment van puja. Dit is het moment van de dag dat de kamer met daarin de tand open is, om het halfuur, zodat je er langs kan lopen om je offer te brengen. De rest van de tijd hoor je hevig gedrum. Er staat een enorme rij van, voornamelijk in wit geklede, lokale mensen om de tand te bezoeken. Een bijzonder fenomeen. Die middag heb ik Emily, die onverwachts eerder terugkeerde naar NL op de trein gezet. De volgende dag ben ik doorgereisd naar Dambulla. Hier heb ik 's middags de Cave Temples bezocht. De tocht er naartoe was nog een hele onderneming met alle gewelddadige apen die maar al te graag bloemen of eten van je af wilden pakken. De volgende ochtend zeer vroeg opgestaan om voor zonsopkomst de Pindurangala Rock te beklimmen. Het eerste stuk bestond nog uit traptredes, maar later was het echt op rotsen klimmen. Gelukkig waren we met een groepje en had ik mijn hoofdlamp op :). Na genoten te hebben van het uitzicht o.a. over de Sigiriya Rock, heb ik deze ook nog beklommen. De fresco's waren mooi, net als de tuinen beneden. Ik had alleen wel wat meer verwacht van de ruïnes boven op de rots. Het is toch lastig om je voor te stellen hoe het ooit allemaal is geweest, mede door de vele verschillende verhalen hierover. Daarna had ik met Merel (een studiegenootje, die ook zeer toevallig in Dambulla was) afgesproken. Na uitgebreid bijgekletst te hebben over al onze reisavonturen, zijn we op de scooter richting Ritigala vertrokken. Dit waren ook weer ruïnes. We ontmoetten hier een monnik, die ons nog wat plekken achter het 'no entry' sign heeft laten zien, o.a. een grot waar de monniken vroeger in leefden. Dit off-the-beaten-track-gedeelte was eigenlijk het meest bijzonder. Dit was nog grotendeels in de oude staat, zonder dat toeristen schade hadden aangebracht. Zeer bijzonder dus. 's Avonds hebben we kookles gehad bij de accommodatie. Erg leuk en vooral heel erg lekker. Leuk ook om te zien hoe ze alles van een product proberen te gebruiken. Er werd bijv. zelf kokosmelk gemaakt. Hiervoor moest eerst al het wit uit de kokosnoot worden geraspt. De schil, die overbleef, werd vervolgens mooi afgewerkt, zodat het als kommetje kan worden gebruikt. De volgende dag ben ik doorgereisd naar Polonnaruwa. Hier heb ik lekker de halve middag in de hangmat gelegen met uitzicht over de theevelden. Zo had ik de volgende dag weer genoeg energie om de hele dag tussen alle oude tempels en paleizen door te fietsen. Heerlijk op mijn eigen tempo genoten van al het moois wat er te zien was, ook genoten van de leuke apen. De volgende dag doorgereisd naar Anuradhapura. Hier heb ik in de middag eerst Mihintale bezocht, om daar de zonsondergang te zien. Een prachtig uitzicht over een stupa met daarachter de roze/oranje lucht. Die avond stond een avondtour op het progamma. Met een groep en gids zijn we langs de oudste boddhi tree gegaan en nog een andere stupa. Bij de boddhi tree kregen we eerst incense sticks om aan te steken als offer aan boeddha. Later kregen we een armbandje van heel veel wit garen. Dat brengt ons veel geluk in ons verdere leven. Het was erg fijn dat de gids zo ontzettend veel kon vertellen. Bij de stupa werd de avond afgesloten met een korte vijf-minuten-meditatie. De volgende dag heb ik de andere hoogtepunten van Anuradhapura bekeken. Weer een fiets gehuurd en lekker rondgetourd. Nu kwam mijn reis door Sri lanka toch wel bijna aan het einde. Ik ben de volgende dag naar Negombo gereisd, waar ik vooral lekker heb uitgerust en heb genoten van de zonsondergang in de zee. Mijn laatste dagje heb ik lekker uitgeslapen, ben ik naar het stadje gelopen (waar niet zo heel veel aan was) en heb ik een laatste duik in de zee genomen. Na een heerlijke verwenmaaltijd (ik moest toch ergens mijn laatste rupies aan uitgeven) ben ik vertrokken naar het vliegveld. De vlucht bestond uit twee delen en verliep soepel. Mijn tweede vlucht zat er niemand naast me en had ik dus lekker driestoelen voor mezelf. Wat een luxe om zo te vliegen, lekker languit liggen etc.
Daar was ik dan in Japan, de laatste bestemming van mijn reis! Ik werd door mijn neef Baudewijn en zijn vriendin Nozomi van het treinstation opgehaald. Na mijn spullen bij hem thuis te hebben gedumpt, zijn we naar een zeer lekker kiprestaurant gegaan. Hier eten ze daadwerkelijk alles van de kip, dus ook het kraakbeen. Wat overigens heel erg lekker was! Al vraag ik me nog wel af waar een kip zulke grote stukken kraakbeen heeft zitten in zijn lichaam. De volgende dag ben ik met Baudewijn door Osaka gereisd. Belangrijk in Osaka is het heerlijke eten en dat heb ik zeker gemerkt. Wat een super lekkere gerechten hebben ze hier en met Baudewijn als gids heb je het telkens ook nog van het beste kraampje :). Wat een geluk!! Wij zijn langs het kasteel van Osaka gegaan en langs de twee stadskernen die het heeft. De volgende dag hebben we Osaka nog verder verkend. Langs het alleroudste gedeelte van de stad en de dierentuin. Daarna de zonsondergang gezien vanaf het hoogste gebouw in de stad. Ook vandaag weer allemaal lokale lekkernijen geproefd!! Gisteren ben ik naar Nara gegaan. Hier staat The Great Buddha, een heel groot bronzen boeddhabeeld. Verder zijn hier heel veel shrines, tempels, lampionnen en herten. Overal waar je loopt kom je wel herten tegen. Helaas heeft het de halve dag geregend, dus ik had het ijs- en ijskoud toen ik thuis kwam. Gelukkig zijn de douches hier gewoon weer warm. 's Avonds was ik uitgenodigd om een typisch Japanse maaltijd bij Nozomi en haar moeder thuis te komen eten. De maaltijd bestond uit misosoep, rijst, gebakken zalm, broccoli, zoete aardappelbollen en visworst met zeewier. Echt super super lekker! Baudewijn had niet gelogen over het feit dat ze heel erg goed kan koken. Daarna nog lekker nagetafeld met heel veel chocolaatjes. Ik had als bedankje chocolaatjes meegenomen uit Nara. Dit bleken chocolaatjes te zijn in de vorm van hertenkeutels, hihi, maar ze vonden het erg leuk en lekker. Vanochtend ben ik vertrokken naar Kyoto. Vanmiddag heb ik hier wat rondgelopen en o.a. Kiyomizu-Dera bezocht. Wat een leuk stadje is dit, echt zoals je je Japan een beetje voorstelt. Nog veel oude huizen, met van die typische veranda's gemaakt van hout. Verder lopen er heel veel vrouwen rond in kimono's. Die kun je hier huren voor een dag. Erg leuk om te zien allemaal! Ik ben hier totaal drie nachten dus ik heb nog even om meer van deze leuke stad te ontdekken!

  • 23 Januari 2018 - 18:41

    Marike De Bakker:

    Buddha's en tempels ga je hier missen ... beesten en eten niet ... wel wat minder exotisch misschien maar daarvoor in de plaats heel veel lieve mensen die je nu heel erg missen. Geniet van je laatste weken en tot in februari. xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joosje

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 14309

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 20 Februari 2018

Azië 2017

02 Juli 2015 - 30 Augustus 2015

Malawi 2015

Landen bezocht: